Wednesday, June 6, 2012

Bantuan ALLAH swt Bersama Orang yang Suka Membantu Sesama MakhlukNya

Sejak dua menjak nie banyak terdengar dengan pelbagai cerita berkaitan perjalanan hidup seorang pelajar PhD. Macam-macam, ada yang sangat cantik urusannya, dipermudahkanNya. Walau banyak kali buat eksperimen, tapi berkat kesabaran dan usaha yang berterusan, dapat juga hasilnya. Dan ada juga yang saya dengar, tak dapat siap on time, kena extend beberapa bulan and tahun. Ada juga yang dulunya buat PhD di oversea, kerana x sempat siap, terpaksa balik ke Malaysia. MasyaALLAH, sesungguhnya ALLLAH maha pengayang.

Entahlah ek, ada sorang nie tetiba saya sangat kagum dengan dia. Dalam kesibukan dia sebagai pelajar PhD, masih lagi sempat memperuntukkan masa untuk membantu orang lain. Antara yang dia usahakan adalah membantu pelajar yang sedang atau ingin melanjutkan pelajaran melalui penulisan di blognya. Infor berkaitan IELTS, VISA, tips mencari biasiswa etc. Alhamdulillah..sangat banyak info berguna di blognya (she inspired me a lot). Dan melalui penulisannya jugak, saya perasan penyelidikannya berjalan sangat lancar. MasyaALLAH. Supervisornya juga cukup baik.

Satu pengajaran yang saya perasan adalah, ALLAH akan bantu kita selagi mana kita banyak membantu hamba-hambaNya yang lain. Dengan syarat, bantuan itu adalah sunnatullah compliance dan syariah compliance. Kagum sangat dengan orang-orang macam nie. InsyaALLAH, sama2 kita menjadi manusia yang ringan tulang, suka tolong menolong dan saling memberi sokongan, kerana ALLAH ta'ala. Pastikan kita tidak mengharapkan balasan dan niatkan hanya untuk mendapat redha ALLAH. Once dah buat baik, lupakanlah perbuatan baik kita itu. Prof Muhaya pon ada sebut, kalau nk buat baik, cuba jugak buat baik dengan orang yang x mampu nak balas balik dan x kenal kita. Contoh, makcik cleaner ke dll. semoga memperoleh ikhlas. Selamat beramal. ^^,


3 comments:

  1. Salam Nazri,

    Boleh letak email address di profile page? I might have some info and can share some experience about IBME. Wassalam.

    ReplyDelete
  2. Wassalam,

    Dah2. Just aforementioned, nazri_bajuri@yahoo.com. Thanks for sharing.Alhamdulillah =D BarakALLAH. Wassalam

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp(0196135660)

    ReplyDelete