Friday, May 9, 2014

Transformasi Japan Airlines dari Bankrupsi Atas Tiket 'Philosophical- Management' - The Inamori Way

9 May 2014, Friday, Sheldonion Theatre, University of Oxford

Bismillah, dengan nama ALLAH yang maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Moga ALLAH redha kita sebagai hambaNya. Ameen..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

”Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah HATI.”

Bukhari dan Muslim


Alhamdulillah, I am back with another entry. Still fresh and pulsating! Though I feel a bit tired (but still highly motivated), I just cannot wait any longer to post this up. InsyaALLAH may we earn something beneficial from this entry. Ameen.

Syukur sangat hari ini diberi peluang oleh ALLAH to listen to a very inspiring and fruitful talk given by this extraordinary and superhumble figure à Dr Kazuo Inamori. Thanks to my colleagues – Musab and Firdaus for informing me about this (and they did come along). Bertempat di Sheldonian Theatre, the most prestigious hall in Oxford University (juga tempat kami matriculate dan having convocation), Alhamdulillah diberi kesempatan untuk mendengar sendiri pengalaman yang cukup berharga oleh beliau, berkenaan bagaimana dalam masa 3 tahun beliau berjaya dengan sangat bergaya, memulihkan kembali Japan Airlines, syarikat penerbangan nasional Jepun yang sedang mengalami bankrupsi yang agak teruk pada ketika itu (4 tahun lepas). Seems like there’s no one dare to take the challenge to rebuild the company back then (i think in 2010), but this exceptionally humble yet full of experience and ‘philosophical’ ideology guy has taken the responsibility to further help the nation. Pada umur dalam tak silap saya ketika itu dekat 80 tahun, berbekalkan pengalaman beliau sebagai engineer/managers bermula seawal umur 27 tahun (tapi langsung almost zero pasal aviation), beliau akhirnya bersetuju to lead the company in restoring ng its competency and profitability (anda boleh baca sendiri di internet tentang pengalaman beliau yang sangat vast, full of colours, ups and downs...and I bet these sort of trainings have helped him to be such an incredible man nowadays, which was then  developed his capability to revive the big company like Japan Airlines (JAL).



Talk yang diberikan disampaikan dlm bahasa Jepun, tapi credit to technology, kami dibekalkan dengan alat penterjemah yang memudahkan kami untuk memahami setiap inci isi penting yang disampaikan. Alhamdulillah. So let’s go straight to the points ya (nasib baiklah saya sempat jot down a few notes guna hp S3 kokak dan retak saya ni..hehe). Sorry please not, mungkin ad asana sini fakta yang kurang tepat, saya minta maaf terlebih dahulu..but still the essence of the talk is indubious..insyaALLAH:

1. PALING SAYA KAGUM..dan ingat sampai detik ini..he keep telling us to be more human to treat human more humanly! Hehehe..berbelit nk sebut kan tapi inilah faktanye. Dia panggil ini sebagai philosophical-management. Apa yang dia buat pada detik dia mula masuk ke dalam company yg tengah sakit ini adalah dengan membetulkan the HUMAN CAPITAL  - all the employees. Sebab dia sangat percaya kejayaan syarikat SANGAT bergantung kepada keupayaan pekerjanya untuk membina masa depan yg cerah kepada syarikat. Beberapa point yg saya dpt grabbed:
- Share the same goal. Kalau x silap saya, even dalam keadaan tenat macam ni pun, dorang ada scheduled meeting, untuk setiap department. Yes, despite to keep updated with all the current facts and figures, this guy also managed to motivate and keep telling the staffs the main goals they were aiming for. Saya rasa ini adalah sangat bijak...or superbijak. Yang saya perasan, dalam mana2 institusi yang mana staffnya sangat clear akan goal, vision dan mission institusi tersebut..kemungkinan untuk mereka terus maju dan BERTAHAN adalah sangat tinggi. The sense of belonging is pretty much important. Kena ada common platform, mutual benefit, dan komunikasi yang tepat antara pihak atasan dan bawahan. Beliau turut memberitahu bahawa dia tidak pernah malu untuk turun berjumpa staff, dan berbincang akan hal2 syarikat. So back to the main key, BERKONGSI GOAL YANG SAMA, FRESH, CLEARLY DEFINED, dan perlu slalu dibincangkan. Perkara2 material juga penting (engineering aspects of the airlines, economy dsb) tapi ingatlah, in the end, human resource tu yg gerakkan setiap sesuatu materials dalam satu2 company.



2. Make sure the staffs/EMPLOYEES are HAPPY! Bila mamat ni sebut pasal benda ni..terus saya teringat supervisor kesayangan saya, Dr Mark Thompson. Dia pernah cakap kat saya..’Nazri, I don’t want you to feel unhappy. Please let me know if I can offer any helps. To make you happy is one of my main goals, then I’m pretty sure...exceptional and grounbreaking research outcomes follow. And you know what..itu yang berlaku dekat saya sekarang. My supervisor sgt supportive and he treat s me so humanly. In return, saya pun kena la kerja keras..buat yg terbaik dan dalam masa yang sama, my creativity pun blossoming sebab saya happy, motivated, and is clearly defined about the goal of the team. Even deadlines x pernah SV tetapkan..sebab saya yg sendiri tetapkn..dan keep him updated. Pernah during our weekly meeting, saya dengan supervisor just jumpa and borak2..makan2.. langsung xde crita pasal research. He purposely mentioned that he want me to be happy, feel that I have a great capability in me and it was all about motivation, philosophy or in other words..more human-related stuffs. Alhamdulillah, I truly thank ALLAH for this blessing. And for sure I owe HIM big in carrying something for the sake of ISLAM in return ( I hope this entry could somehow pay my debt to HIM by all means..ameen).
                Ok berbalik kepada Dr Inamori tadi, dia akan pastikan setiap kebajikan staff dia terjaga-  keluarga, kesihatan, mental health dan sebagainya. These are simply awesome kan. Tetiba teringat hari tu pun saya ada pergi dekat Cadbury World in Birmingham. Slain chocolate yg sgt heaven kat sana..hehe, antara point penting yang saya ingat..dorang juga ada cerita pada awal penubuhan syarikat Cadbury ni..the employers siap buat the kilang macam kampung dorang. I mean, tempat kerja dorang kat situ, then ada juga like tempat riadah, sekolah, perumahan dan sebagainye yang support the staffs’ affairs. So back to basic, fulfil human needs, iALLAH semuanya terjaga (but please, kena bertunjangkan TAUHID sebab ini pokok kepada setiap philosophical thoughts yang wujud kat muka bumi ni or even di angkasa raya... TRUST ME!). Or in other words, jagalah setiap makhluk ALLAH itu dengan penuh rasa  tanggungjawab. Treat them as who they are. Don’t ever try to against their nature of well-being ..memang ke laut la jadinya..huhu. (Kalau nak bagi stress kat pekerja pun, make sure it is a positive stress and not go beyond the yield threshold! =D). Ops lupa nk bgtau..Dr Inamori pun sangat bijak menggunakan pendekatan kaunseling..yg mana yg saya belajr..dalam kaunseling..solution kena datang dari diri patient sendiri. Kaunselor just guide the session and the way the patient thinks. Dalam konteks ini, Dr Inamori kept asking the staffs what sort of solutions that may help the company to recover. So sebenarnya, kalau solution datang dari diri patients (staffs) itu sendiri..dorang akan rasa lebih bertanggungjawab denagn solutions yang dorang came accross, and do have the sense of belonging in each solution. Trust me, this method would help the solution and momentum last even longer (SUSTANABILITY prevails).




3. Ok point ketiga ni..sebijik2 saya tulis word2 penting yang Dr Inamori share tadi: Commit to perfection, be CREATIVE in your work, be happy, choose SINCERE heart as a basis, setting high goal, spur employees without hesitation , work very hard, willing to sacrifice (you know what, Dr Inamori tidak ambil any share dlm syarikat ini..dan refused to take any salary for the role!!!..ALLAHUrabbi.. dan dia ada cerita, dia terpaksa travel a lot masa tu, dan makan very less and yet sufficient, dan umurnya pun sudah sgt lanjut-80 tahun!). Jap, lupa pulak nk bgtau..masa mula2 beliau masuk syarikat ni..masa dia ajar balik the philosophical things kepada staffs, ramai yang sangat suka akan pendekatan beliau.. but still ada yang kata..why bother doing things that we already knew?. Lepas tu Dr Inamori respon, yes mungkin kita tahu...tapi kebanyakan kita lupa untuk AMALKAN! Turn it into practice. Dalam ISLAM, ini dipanggil IMAN & AMAL. Indeed, tidak boleh dipisahkan. Even kalau tidak silap saya dalam surah al-MULK pun ALLAH pesan..manusia akan dinilai berdasarkan MANA YANG BAIK AMALNYA!. So please, ingat...believe system itu penting (e.g rukun IMAN) tapi kalau xde amal...cacatlah agama kita (e.g. rukun ISLAM). So back to basic, IMAN dan AMAL kena seiring. Biar sedikit, tapi berterusan..itu adalah amalan yang nabi suka (nurturing is a time consuming process..so memang kena buat sedkit2 tapi penuh istiqamah..mcm tu jugaklah untuk kita yang tgh struggle utk melazimkan solat malam! Jgn give up..tingkatkan mujahadah ya). Kalau nk contoh lain, even collagen fibres dekat tulang, muscle, kulit dsb pon take time to fully aligned to the direction of loading, for them to restore their physiological function after damage/rupture dsb. So xde yg boleh berlaku sekelip mata (kecuali dgn izin ALLAH)..but normally...kebanyakkannya perlukan masa for the transition.



4. Transparency dalam Management! “Disclose management”. Ha...yang ini pun quite new dengan saya.. You know what.. Dr Inamori bgtau masa dlm proses pemulihan JAL ini..dorang ada monthly meeting. So dlm meeting ni...bukan sahaja philosophical aspects being taught...tp jugak laporan perkembangan syarikat dibentangkan dengan penuh telus! He tried to be as transparent as he could possibly can. Any problem dia x cuba hide, tp dibentangkan dengan harapan staff sendiri dpt come out dengan solution (but must be guided and feasible solutions la kan). Sangat cool isn’t it? But still ini semua kena bersistem dan ikut juga level staff yang mana nk dibawa berbincang.

5. Dr Inamori juga adalah the founder of AMOEBA MANAGEMENT concept. Ok the definition yg saya ambil dari Wikipedia is as follows (for this entri..xpela ek ambil wiki..kalau dlm academic writing..ni x valid.hehe):

“Amoebas are in general groups of 5 to 50 people, composed of personnel in a company, with a clearly defined purpose of making profit for the itself. Profit is measured using this simple formula: ("Profit per hour = (sales - cost) ÷ working hours"). It is calculated in each amoeba with the goal being to identify and maximize profitability per hour. Amoeba profit is usually calculated on a monthly or annual basis. The aim is to target plans into action, and create a system of metrics which can lead to increased efficiency working hours. Amoebas keep changing from time to time, and the roles inside an amoeba are changed as well.”
               
Advantages:
1. The number of members of an Amoeba is small, so the results appear immediately, thus it is easy to give personnel a sense of ownership.
2. it is easy to develop and identify leaders with management skills using the amoebas.
3. Since the profitability metrics of an amoeba are unified, it is easy to weed out the competition between amoebas.


                                                                (http://en.wikipedia.org/wiki/Amoeba_Management)


6. Philosophical-Management suppresses Capitalism! Ha...point ni pon sangat2 cool. Alhamdulillah, he pointed this up and even mentioned clearly pasal US yg sangat pro capitalism. Dia mention yg capitalism leads to sharp and tense social environment. Memang betul pun, sebab yang kaya makin terus kaya, yg miskin makin miskin. And it is worsen sebab in western world, the number of greedy capitalist is abruptly increased. So dia offer yang this philosophical-management could offer better solution to the world. 

So sebagai conclusion....apa2 pon yg kita buat..utamakan soal hati dan intellectuality! Treat manusia sebagai manusia. Untuk itu, jadilah ‘lebih manusia’ supaya kita dapat treat manusia juga ‘lebih manusia’. Untuk kita menjadi ‘lebih manusia’, kita kena ‘KENAL PENCIPTA’, baru kita tahu apa yang dicipta dengan lebih sempurna. That’s why ALLAH pesan, tugas kita sebagai manusia ada DUA
1. Menjadi hamba ALLAH (kenal dan taat dengan penciptaà ALLAH swt)
2. Menjadi khalifah di muka bumi àMenjadi pemimpin, dengan salah satunya, kenal dengan lebih dekat dan TEPAT akan apa yang dipimpin. Dalam konteks entri ini.. kenali manusia lebih mendapam, dalam usaha untuk pimpin manusia itu dengan lebih sempurna.
*sorry conclusionnya sangat mendalam maksud dia..mungkin kena baca ulang kali..hehe.

Luncheon at Balliol College, Oxford. One of my fav spots for lunch =D


Ni la transport saya kat sini. Pengganti JLT 393. Anyway just nk share..actually kenderaan pon boleh jadi university bergerak kita. Kalau dulu kat Malaysia...saya suka dgr IKIM guna radio keta.. Sekarang saya dengar atas basikal..huhu. Make sure volume jgn kuat sgt kalau x bahaya! Saya juga suka dgr Ustz Nouman Ali Khan Podcast, selain dgr Heart.co.uk. So xde la buang masa sambil mengayuh. Otak terisihati terdidik and physical well fit. hehe =D

With one of my best friends, Blosch (left). Dia lawyer, asal Pakistan..tgh buat master. Doakan dia berjaya ya. Dia ni sangatla baik sebab sanggup ulang alik Linacre College, Oxford ke prayer room, like 10-15 mins walk utk solat jemaah di masjid. Dia pun sgt commit datang subuh jemaah.. Time summer ni, subuh  jemaah seawal pukul 5am (sunrise 5.30 ish ;P)..and he made it. Alhamdulillah. *Picture taken during our lunch catch up session before Jumaat Prayer, at the Dining Hall, Linacre College.

Simply Gorgeous! Exeter College, Oxford University

Taylorian Library, Oxford University. Ni pun sgt best punye library. Interior dia just sgt la ohsem... =D


Sekian sahaja dari saya..sorry banyak2  sebab entri kali ini agak kurang teratur...asbab agak penat, tapi still kena taip dan share secepat mungkin sblum terlupa. Moga bermanfaat, kalau ini entri terakhir saya..saya minta maaf atas salah silap. Perpisahan di dunia itu pasti..moga kita dipertemukan ALLAH kembali di syurgaNya nanti. Ameen. Barakallahu fi kum! ^^,


2 comments:

  1. Dear Nazri, read an article about you in the newspaper today. A tiny bit actually.
    I was in the same class with you back in UTM. Circa 2005, I guess. Then, I quit UTM, and heard that you got into biomedical course.

    Anyhow, it is good to hear about your success. May everything you do will be rewarded by Allah swt.

    ReplyDelete
  2. Hai.. tengok gambar2 ni teruja betul2 nk datang stadi sini kan.. Alhamdullillah.. dah sampai juga akhirnya..

    ReplyDelete