Sunday, March 18, 2012

STEP1: PrePhD Study ^^,

Dengan Nama ALLAH swt, Maha Pemurah, Maha Penyayang~

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi ALLAH swt. Syukur sangat-sangat kerana ramai juga dalam kalangan rakan-rakan mahupun kenalan yang sudi untuk bertanya soalan berkaitan dengan topik entri kali ini. Yelah, sapa lah sangat saya nie. Walau bagaimanapun, mungkin hasil pengalaman yang tidak seberapa nie..bolehlah saya berkongsi sedikit apa yang pernah saya lakukan, sehinggalah saya berjaya mendapat tempat utk pengajian PhD...

1) Bidang?

Mula-mula sekali, kita kena tahu bidang ape yang kita nak ambil. Sesuai dengan minat kita, kemampuan serta potensi bidang tersebut pada masa akan datang. Ini sangat penting supaya matlamat kita untuk memberi manfaat kepada manusia sejagat paling tidak dapat berkekalan untuk 20 ke 30 tahun akan datang. Mudah2an ALLAH membantu kita..Ameen.

Untuk kes saya, saya memilih mechanobiology sebagai my future field atas beberapa sebab:
a. Sebabnya saya merasakan adalah perlu bagi setiap medical engineering researcher to understand the way the cells and tissue behave. Then only we can provide better treatments. Lebih spesifik, masa saya buat master, saya dapati kebanyakan implan yang diletakkan dalam badan manusia menghadapi kegagalan. Saya merasakan terdapat kekurangan di situ di mana 'sikap' cells dan tisu masih belum lagi dikenali secara mendalam, terutamanya apabila ditindakkan dengan any mechanical stimuli. Dalam bahasa yang lebih mudah, bidang PhD saya nanti adalah lebih kepada mengenali perangai jiran2 saya dlm badan manusia nanti lah.hehe. This is so interesting to discover.insyaALLAH.
b.Once dah kenalpasti dan termotivasi untuk memilih bidang ini, saya cuba untuk predict its future potential (g. How? Saya cubalah google kat sciencedirect, and try to foresee current issue dorang. N alhamdulillah, memang I was correct, masing2 cuba untuk mengenali si cell dan tissue. Satu lagi, saya try google juga any research group yang membuat kajian dalam bidang ini. Hasilnya takdala banyak mana, yang saya jumpa banyak di negara2 maju (good sign nie!) ; MIT, NUS, Imperial College, dan of course Oxford..hehe. 


c.Ha, kalau perasan, step 'b' tu automatically dah guide kita kat mana yg ade experts dlm bidang nie. So, setelah dipertimbangkan byk aspect, Oxford menjadi pilihan saya. Mudah2an saya ade chemistry dengan Dr Mark Thompson. insyaALLAH, semoga ini yang terbaik...Ameen.

Dr Mark Thompson


f/n: step yang lain akan menyusul.insyaALLAH.. =)

2 comments:

  1. Semoga segala urusan dipermudahkan..tahniah yea incik nazri.. :D

    ReplyDelete
  2. Thnx Yana...alhamdulillah....sama jugak ye. Rasanya org tu dpt PhD dulu kot. Ameen... =)

    ReplyDelete