Thursday, April 24, 2014

Sudden Genius - Nature VS Nurture

Entri dari Facebook saya - 29 Mac 2014, petikan dari buku Sudden Genius? by Andrew Robinsion


Bismillahirrahmannirrahim. Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Semoga Engkau redha kami sebagai HambaMu ya ALLAH.



" Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada ALLAH, nescaya ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan ALLAH (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar "
(Al-Anfal, ayat 29)




So basically saya sangat2 tertarik nak tahu pasal si mamat genius Newton, Einstein, Stephen Hawkings dan yang sewaktu dengannya. Macam mana dorang boleh sangat genius, dalam konteks sumbangan mereka kepada dunia dalam bidang yang mereka profess. e.g physics, math, bio etc.Buku yang saya tengah baca ni – Sudden Genius by Andrew Robinson, Oxford Press ada sedikit sebanyak kupas isu ini. So antara point2 yg saya sangat keen to share adalah:



Apa yang dorang cerita, basically ade 2 faktor – 1. Genetic – (by nature) dan 2. Faktor persekitaran- by nurture (saya mohon juga para agamawan kalau dapat bincangkan juga factor spiritual sebagai factor yang MEMAYUNGI dan MIMIPIN dua faktor terawal tadi). So basically ape yang dorang jumpa adalah, yes, genius in the first place boleh diwarisi, tapi the continuity tu lebih banyak dipengaruhi persekitaran (nurturing), terutama ketika sedang membesar. Normally diorang ini perlukan tempoh tidak kurang 10 tahun untuk betul2 embrace that specific knowledge. Dan the passion (minat) itu sangat banyak dipengaruhi oleh pendedahan yang mereka perolehi sewaktu membesar. Turut ditekankan adalah the importance to teach fundamentals di usia muda ‘Interestingly, an exalted tennis coach (Robert lansdorp) mentioned that he was not looking for talent, but first thing he did was to teach fundamentals, and pretty soon you will find out where things are going’. Dalam bidang saya on human development/regenerative medicine (from engineering perspective), ini dipecah kepada embryonic stage dan satu lagi adulthood stage (ada juga kaitan dengan theory Form and Function – dalam kes ni Pakcik Darwin sangat2 tak tepat dengan teori evolusi dia..). Tapi you know what, the later – adulthood sebenarnya yang dorang jumpa jauh lebih penting dari kebijaksanaan yang diwarisi melalui genetic. Contohnya Newton ayahnya bekerja sbg petani kebun kecil, dan si pakcik Faraday plak ayah dia tukang besi- blacksmith. Tidak dinafikan ada juga genius yang diwarisi (by nature) dan tumbesarannya disertai dengan coaching yang sangat hebat oleh ayahnya (e.g Aage Bohr dan ayahnya Niels Bohr). Namun faktor suasana mereka dibesarkan itu jauh lebih penting. So sedikit pengajaran yang saya dapat:




1. Kepada yang kini sudah dan baru sahaja mempunyai anak, namun ditakdirkan ALLAH anda (dari sudut pandang dunia yang fana dan penuh kekurangan ini) ada kekurangan dari segi pendidikan. Pernah juga saya dengar kata2 mcm ini,”alaa aku ni belajar tak tinggi, macam manalah anak2 aku nk belajar tinggi juga, nak jadi bijak, so pasrah je lah”. Well, anda kena ingat ALLAH itu Maha Adil, Maha Penyayang, Maha Bijaksana, Maha detail dalam setiap percaturan. Diciptakan manusia dengan kebolehan yang boleh diwarisi (by nature), namun kebolehan yang diterapkan (by nurture) itu JAUH LEBIH HEBAT. Maka jangan putus asa dengan rahmat ALLAH. Teruskan didik anak-anak anda, dan penuhkan ilmu di dada, dan pahatkan iman sekuat2nya (cakap pasal iman, insyaALLAH next entri saya akan share my thought about Iman and Biology). Sebagai orang Islam, kuasa doa itu sangat kuat... SANGAT, sebab doa jugalah mampumengatasisunnatullah (Law of Nature – juga dari ALLAH). So jaga 3 perkara ini kuat2: 1. Rukun Iman (Sistem Kepercayaan kita yang mana seterusnya akan menentukan ke mana hala tuju kita – Believe system. Dalam research ini dipanggil Aim/Objectives yang sangat perlu dipegang kuat) 2. Rukun Islam (Prosess mentamsilkan/merealisasikan our believe system. Dalam research, ini dipanggil Materials and Methods), dan Ihsan (Introspeksi/Muhasabah dengan menggunakan platform hubungan antara hamba dengan Tuhan Rabbuljalil – kita check sejauh mana pencapaian kita dalam menepati fungsi kita sebagai hambaNya. Dalam research, ini dipanggil Result,Discussion & Conclusion). So, supaya kita dapat ingat slalu, tulis dan tampal 3 rukun agama ini (rukun Iman, Islam dan Ihsan) di rumah/tempat yg kita mudah nampk..sebab ini tunjang kita (Law of Repetition applies at this stage)




2. Tapi kepada yang mak ayah yang memang dah sah-sah bijaksana, tahniah dan bersyukur sebab dari segi genetic, coding genius tu dah well written (naturally), cuma the next stage, ayah dan ibu ini kena pastikan hone the talent in the right direction, serta iman yang dipasak kukuh. Didik anak dengan penuh rasa tanggungjawab dan penuh ilmu di dada. Lagi bagus, didik anak2 dari golongan yang pertama juga (point - 1). Ingat ALLAH beri kelebihan ini untuk dikongsi, baru menepati ciri-ciri khalifah. Ingat, kita patut perjuangkan konsep kolaboratif (bekerjasama) dalam diri kita dan anak, bukan kompetitif (bersaing). Baru dunia akan penuh dengan rasa cinta dan kasih sayang... (I always believe, collaboration is superior to competitionthan only baru kita boleh achieve worldly sustainable development). ALLAH terlalu bijak dengan menciptakan manusia mempunyai kelebihan berbeza-beza untuk SALING MELENGKAPI (kerjasama), bukan menandingi.
Sekian, moga kita terus dipimpinNYa,setiap saat, atau kadar yang lebih singkat dari itu. Ameen. 

3 comments:

  1. Salam, I have been your silent reader. Izinkan saya share entry ni ye. Perkongsian yang sangat bagus. Tq. All the best i your PhD journey insyaallah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam... Jazakillah. Thx Indeed. You are most welcomed. Well if you do have a blog, I'd def love to read. Hope you don't mind to share the link. And yes, thx for the du'a. likewise. =D

      Delete
    2. Assalam...En Nazri ada emel? Saya ada sesuatu nak tanya..tq! =)

      Delete