Sunday, August 5, 2012

VisaUK dan Sedikit Hikmahnya

Alhamdulillah...selesai sudah Jumaat lepas urusan Visa ku. Sekarang nie kene tunggu resultnye mcm mana pulak. Ya ALLAH, mohon dikurniakan kami yg terbaik. ameen. Bersykur sgt pada hari itu..mak abah n adik saya sanggup meluangkan masa mereka utk menemani saya...dlm pada lapar dan dahaga puasa. Semoga ALLAH kurniakan mereka Jannah..Ameen ya Rabb. 

Oklah, balik kepada topik.. Persediaan visa saya byk sgt dibantu oleh blog rakan2 kita nie. ALLAHuakbar, mereka sangat baik n best! sbb kongsi maklumat yg sgt2 saya perlukan.... Kepada Prof Raihan Musa, DPhil (Oxford), terima kasih byk... ini blog beliau..byk lagi yg menarik ada di sini...


Dan dalam pada saya tgh deal dgn prof raihan nie...dia suggestkan saya satu lagi blog yg sgt bagus jugak...


Semoga rahmat ALLAH sentiasa bersama mereka..ameen.

Disebabkn blog2 ni dah bgtau detailsnya (selain universiti tu sendiri ada info masing2)..so saya x perlu ulang ya.hehe. Yg bezanya dgn saya adalah:
1. Saya buat bank draft guna CIMB Bank, n amountnye pon berbeza..RM1416,00. 
2. Masa buat biomatric..tangan saya ( i mean jari2 saya)..sangat susah ditrace..last2..orang tu givup..ambil je mana yg terbaik...
3. Ha..ni link untuk buat appontment; https://www.vfs.firm.in/my-apptsystem/appscheduling/appwelcome.aspx. Make sure buat dulu appointment..sbb dorang punya security agak strict.. Tapi saya dpt yg less strict...sbb rakan2 di dalam pelik macam mana HP saya boleh dibawa masuk. Ada yg HP pon terpaksa diletakkan di luar. So, kepada yg simpan details dlm HP..dinasihatkan..buat hardcopy k. =D
4. Alhamdulillah, dpt berkenalan dgn kawan baru. So, kepada yg membaca nie, murah2kan senyuman, dan jadilah orang yg peramah ya. Kita ikut Nabi kita..s.a.w. =D. (Amirul dan Azhar, dua kawan baru saya yg sgt peramah...terima kasih atas ukhwah yg terjalin)

Kami buat visa UK di wisma MCA (VFS Sdn. Bhd.), sangat dekat dengan KLCC. Dia agen..ini detailsnya:

Antara hikmah yg saya dpt sewaktu proses buat Visa nie:

1. Walau macam mana keadaan kita..susah senang..mak abah n family mmg slalu ada di sisi. Syukur sgt..maka, in return..buatlah yg terbaik utk mereka juga ya. (sekarang nie ramai yg lebih mengutamakan kawan daripada keluarga..tak boleh mcm tu k =D )

2. Buat VISA di bulan ramadhan..ALLAH, dari sudut pandangan akal biasa..nmpak mcm..kene banyk sabar.. Actually, mmg sgt betul..sbb byk urusan yg perlu dilaksanakan. Namun, beringatlah akan betapa byknya limpahan rahmat ALLAH dlm bulan ini. Maka cuba sebaik mungkin, reset minda...jadikan urusan ini sebagai ibadah... Jaga niat jaga syariat. InsyaALLAH. Ramai yang saya jumpa buat visa dalam bulan ini. MashaALLAH. Doa saya agar ALLAH terima amal ibadah kami ini. Maka, bersyukurlah..=D (Jauh beza pengorbanan kami ini jika nk dibandingkan dengan tentera2 Islam dlm perang Badar, yg mana juga jatuh pada bulan Ramadhan). Bersyukur lebih baik dari Bersabar (Bersyukur > Bersabar)

3. Urusan Visa juga mengajar erti bertawakal...hehe. Kene tunggu beberapa minggu baru dpt tahu result. Maka, bertawakallah..Sangka baik dgn ALLAH..doa dan terus berdoa. Ini senjata kita. 

Maaf sangat2...topik saya x sehebat blog2 yg dikongsi oleh rakan2 kita tadi. Namun, harap sangat agar sdikit perkongsian ini dapat memberi hikmat dalam kehidupan kita.. Ingat! ALLAH MAHA PENGASIH, MAHA PENYAYANG!..indeed. Pegang ni ya =D.

No comments:

Post a Comment