Sunday, July 8, 2012

The good thing about 'I wanna QUIT!!!' =D

Segala puji bagi ALLAH tuhan sekalian alam dan selawat serta salam atas Nabi Muhammad s.a.w (sgt rindu kat baginda...kenangan di masjid nabawi masih segar di ingatan T_T).

Syukur awal pagi nie ditakdirkan ALLAH untuk bangun awal. Agak segan nk mengaku..tapi xpelah demi nk dijadikan pengajaran...saya kongsi skit. Sbnrnya saya dalam proses nk melazimkan solat tahajud (qiamullail) esp sempena Ramadhan yg bakal tiba x lama lagi. Masa saya taip entri nie..sbnrnya saya x solat lagi. To be honest..saya tgh LAWAN NGANTUK nie. So tetiba terpk nk tulis blog dulu b4 start solat. Smoga ini juga menjadi salah satu cabang ibadah saya di pagi yg indah ini ya. Ameen.

Baiklah, untuk entri kali ini..saya sangat2 nk berkongsi satu kisah yg menarik yg byk sangat memberi pengajran dalam hidup saya. Berlaku ketika saya sedang bertukus lumus nk siapkan master study. Ianya berkisarkan tntang ' nk quit' or 'nk berhenti' or else la kan. Ha, nk dijadikan cerita, saya boleh pulak masa tgh writing thesis master (means dah dekat nak abes la kan my study tu)...saya baru terperasan yang saya ada buat satu kesilapan yg sangat besar dengan kajian saya...yg mana kalau nk diikutkan, mmg kene start prosesnya dari awal. Saya baru terperasan yg CT images yg saya amek untuk wrist region tu were actually scanned on the wrist at the extended and deviated (ulnar) position. Fuh....masa tu dah gelabah...abeslah aku.. mcm mana nak proceed nie..walhal untuk buat comparison dgn study yg lain, my subject should be scanned at the neutral position. Allahuakbar...masa tu ALLAH saja yg tahu. 3 hari jugak saya amek masa utk fikir cara y terbaik nk selesaikan. Last2...saya mintak pendapat drp my SV, sifu Prof Dr Rafiq. Seperti biasa, sifu saya ni mmg kalau jupe dia...pasti ada je idea yg dia bagi. Syukur alhamdulillah (all praise to ALLAH). Dia suruh saya teruskan juga dgn apa yg saya buat kerana hakikat kita dlm buat kajian, setiap outcome perlulah berlandaskan scope dan boundary tertentu yg telah di'set'kan oleh para penyelidik. Dan inilah yang saya gunakan untuk menulis thesis saya, dan jugak my very 1st journal paper. Masa tu mmg saya kumpulkan balik semangat..dan terus menerus bersangka baik dgn ALLAH. Dan nk dijadikan juga cerita..saya dapat pulak idea untuk buat my second paper time tu juga (sebnarnye time ni tgh cari idea mcm mana nk cover balik kesilapan sebelum nie). Boleh la dikatakan, kalau x jadi kesilapan demikian, mungkin xkan muncul paper saya yg kedua mahupun yg ketiga. Tapi bersyukur sangat2..atas nikmat yg ALLAH bagi. Inilah yg dikatakan nikmat musibah. Hasilnya, pada penghujung pengajian saya...terhasilkan 3 journals dengan cumulative impact factor 4.6 dan juga sebuah buku di SpringerBrief. ALLAHUAKBAR!!!!! tiada kata yg terungkap atas nikmatNya yg sangat2 saya x mampu balas. Bersyukur sangat2 walaupun sumbangan saya nie sangat tak seberapa jika dibandingkn dengan para pejuang Islam terdahulu. Papepon, semoga dapat dijadikan saham akhirat saya, dan juga wadah bagi memperkuatkan lagi kualiti ummat islam dlm dunia penyelidikan saintifik berlandaskn semngt islamik. Ameen. Berikut adalah senarai penerbitan yang telah berjaya dihasilkan:

Book:
1. Computational Biomechanics of the Wrist Joint ( http://www.springer.com/engineering/biomedical+engineering/book/978-3-642-31905-1)

Journals:
1. Mechanical and functional asssessment of the wrist affected by rheumatoid arthritis: a finite element analysis. Journal of Medical Engineering and Physics (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S135045331100347X).
2. Biomechanical analysis of the wrist joint affected by rheumatoid arthrtis (Journal of Engineering in Medicine) - Final editting
3. Biomechanical analysis of the total wrist arthroplasty of the rheumatoid arthritis. Journal of Medical and Biological Engineering and Computing.

Pengajaran:
1. The moment kita rasa nk give up, itu sbnrnya petanda yg kita adalah sangat hampir dengan kejayaan yg jauh lebih baik daripada kalau kita xde rasa nk give up. faham x?hehehe. Tapi dgn syarat, KEEP ON MOVING and please don't repeat the same mistake. Find ways to produce much better results. Serious, I experienced this. MasyaALLAH.
2. Saya buat satu analogi bagi kes nie.. Kita kalau nk lompat, kita akan make sure kita flex kaki kita dulu kan (bend), then baru kita lompat. Camtulah juga respon kita sepatutnya apabila berhadapan dengan detik2 kegagalan. Anggap je ketika dan saat itu, kita sedang kumpul kekuatan to jump higher dengan penuh bergaya. Jangan bend lama sangat, nnti kita rebah (means kalau rasa nk givup tu..kene cpt2 bangkit).
3. Yakinlah, bersama2 kesusahan ada kesenangan. (surah al-insyirah). ALLAH mahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa penyayang...Dia takkan menzalimi kita dengan sesuatu yg kita x mampu buat, Yakin dengan rahmat ALLAH k. Dan sayangilah ALLAH sentiasa.....indahnya hidup ini... =D.

Sekian dari saya, dah pnjang sgt nie..hehe. Ok, selamat beramal yg semua. Doakan kejayaan semua pejuang agama semoga dikurniakan Jannah tanpa hisab. ameen... =D

(f/n: konvensyen fiqh ummah 2012 best!!!!)

No comments:

Post a Comment