Wednesday, March 26, 2014

Jalan Kemenangan Itu Berliku - Oxford Transfer of Status

26th March 2014, Wednesday, 3.19pm, Oxford Union Goodman Library, University of Oxford, Oxfordshire, UK



“Sesungguhnya Allah telah membeli jiwa mereka dan harta benda orang-orang yang beriman dengan balasan bahawa mereka akan beroleh SYURGA disebabkan mereka berjuang pada jalan Allah. Balasan Syurga yang demikian ialah sebagai janji yang benar. Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan ketahuilah bahawa jual-beli yang seperti itu ialah kemenangan yang besar"


(Surah At-Taubah. Ayat 111)



Bismillahirrahmannirrahim. Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Syukur Alhamdulillah, can’t wait to announce this good news. I finally passed my Transfer VIVA! and please stop calling me a probationer coz I’m not! No longer..hehehe.. Syukur Alhamdulillah. Been waiting for this moment for a while..indeed. Thanks to the Almighty ALLAH swt for all His blessings. Verily, I am nothing without Him.

Actually transfernya semalam. To those yang not so familiar ngan transfer, it is actually a process where 1st year students are being assessed in order to determine how good are they to conduct the chosen PhD topic for the next few years. Saya rasa lebih kurang sama mcm kat Malaysia juga, cuma yang beza dkt sini, the process is more VIVA-like in which the candidates have to defend their thesis proposal, in a way that panels will go page by page and ask you any questions they found necessary. Fundamental, applications, your future plan etc semua dia hentam. And I’ve heard many times that they purposely make it tough so that the student will take this phd journey more seriously. Dan tanpa sebarang kudrat dari saya, semuanya ketentuan ALLAH, saya berjaya lepas semalam (25 March 2014). Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga. Lama woo tunggu dari 2012 sampai 2014 lepas skali extension sbb first 3 months ade problem.

Entri kali ini akan saya kongsikan sedikit sebanyak perjalanan berliku saya..huhu. But please, read this with a note in mind that what I have gone through was indeed NOTHING, incomparable with those faced by our beloved Prophet Muhammad s.a.w and his companions (saya juga yakin rakan2 semua ada pengalaman yg berliku mcm saya dan mereka..cuma laluan kita berbeza). Langsung x tertanding. Ini juga selalu saya ingat dekat dlm diri saya, kalau saya susah, dorang lagi susah. Kalau saya penat, dorang JAUH lebih penat.. Jalan ke syurga, inilah fitrahnya, penuh liku. So the message that I try to REhighlight is merely that NAK BERJAYA, tiada jalan lain MELAINKAN melalui jalan2 yang berliku. But then, still you must be smart enough to ensure that your momentum is going, your strategies are handsomely executed and all that. Dan yang paling penting, dalam setiap langkah anda, ALLAH yang superpower itu ada bersama DEKAT dengan anda, lebih dekat dari salur darah di leher anda itu. ALLAHUAKBAR!

1. Stategi utk berqiamullail setiap hari. Banyak kali yang saya dengar dari orang2 hebat Islam...yg mana dorang ni adalah pengamal tegar solat malam. Yg pernah saya dgr antaranya adalah Dato’ Seri Dr Zaini Ujang, dan juga ex-supervisor Prof Dr Rafiq. On top, former Islamic scholars pon sangat dekat dengan ALLAH yg mana malam2 mereka dipenuhi dengan aktiviti munajat, memohon, merintih, mengadu dengan ALLAH. And, yes..thats what I did. To succeed, in the first place, kita follow dulu footsteps orang2 yang berjaya (duniawi ukhrawi). Alhamdulillah, I nailed it..but just in January and February 2014..huhu. tido awal n bangun awal. Yes sangat tenang, n the whole day you feel liked u been blessed by HIM at all times. Cool isn’t it? Jom amalkan! Tapi tulah, masuk bulan 3..saya dah terpaksa stay overnight kat lab sebab (seperti point no 2):

2. Familiarise yourself dengan aura examination hall. Maksudnya, starting bulan 3, siang saya di library, malam start kol 7pm lepas beli makanan (x sempat nk masak...sob3), saya p ke lab.. N akan balik rumah keesokkan harinya dlm kol 6.15 (sebab time tu baru bus ade). Pastu baru tidoq. I spent the whole night duduk n study n ulangkaji n berlakon saya mengajar student dlm bilik VIVA tu all alone..hehe (bilik ni fully available malam je...tu yg kena stay). Luckily the room was in the same building with my office, so sonang la kan. Penat? Yes sangat... memang tingtong habes, tp tulah..penghujung malam..saya amek wudhuk..dalam bilik yang sama...saya hidupkan malam itu dengan barisan solat sunat/ bacaan quran (juga mencari kerehatan, ketenangan dan kekuatan). Biasanya sejam seblum masuk subuh (subuh masa ni dlm jam 4.15am). Maaf sangat sbb saya tulis kebaikan yg saya dh buat.. moga ALLAH maafkan saya dan lindungi dari sifat2 mazmumah. Saya cuma nk rakan2 yang lain, sama2 kita follow footsteps orang2 yg dah berjaya (former and current Islamic scholars) yg mana solat malam mereka sangat terjaga. The BEST example is Prophet Muhammad saw. So jom hidupkan sunnah dalam pada kita menjaga tanggungjawab fardhu kifayah kita. You lose nothing, in fact you get everything.. Trust me.


Ni dia bilik nya, G80, Botnar Research Centre Oxford. Sempatla berangan jadi Prof mengajar student even in reality tgh cakap sorang2.. =D

3. Sempat juga saya buat mock presentation dengan rakan satu lab, juga dengan SV n Tutor kolej saya. Dorang mmg super helpful. Time2 mcm ni la saya perasan yang saya makin rapat dengan dorang. Sebelum saya viva semua wish me luck, bagi tips and stuff.  Syukur ALLAH itu maha penyayang kan. Setiap kali kita diuji, dibawakan sama rahmatnya dalam bentuk yang pelbagai. ALLAHUrabbi, ampunkan dosa kami.
A very warm wish written by a friend of mine (boleh plak publicise the wish...malu eden)

Kagum kejap dgn cover page slide..hehe
Sedikit sebanyak juga perkongsian utk masa hari kejadian..hari viva transfer saya.. Hari Selasa, jam 11am. Dalam 4 hari sebelum viva, saya kembalikan balik biological clock saya kepada normal..tido awal  n bangun awal so that masa hari VIVA kita boleh perform at tiptop state. My examiners were Dr Zavatski dan Dr You.. dua2 sangat pakar dlm bidang engineering (biomechanics and civil/structure)..highly related to my project. Dimulakan sesi dengan presentation 15 minit saya.. Tapi sangat klakar, saya practice byk kali..mmg on the dot 15 minit..tp masa hari kejadian..12.50 minit je..huhu. Nebes punya pasal. Haha..cakap laju. Its ok, my college tutor kata presentation takpe kalau kurang skit..  Proses viva, soal jawab pon bermula. First panel kluarkan siap2 list soalan dia. Maka bertubi2 lah saya ditembak..ada yg kena tepat kat saya, dan Alhamdulillah banyak juga yang berjaya saya tangkis dan tepis sambil memulangkan tembakan itu dengan sejambak bunga, cewah (meaning that saya mampu jawab dengan baik semampunye..alhamdulillah..hehe). N my supervisor pon sangat2 banyak membantu. Saya stucked, dia bagi clue skit..trigger me n i proceed accordingly.. Syukur Alhamdulillah..so sdkit pesanan saya, jaga sangat2 hubungn dgn SV..n make sure they know exactly what we are doing. So lepas dlm sejam, saya diminta keluar dari bilik viva, sbb dorang nk bincang/conclude. Dkt 15 minit gak saya tunggu, pastu Dr You kluar terus ckp CONGRATULATIONS NAZRI!! Hehehe..satu office tengok ktorg..hehe..Masa tu mmg berbunga la.. Hehe, so saya dipanggil masuk balik dlm bilik tu untuk dorang bagi results n comments for further improvements. Syukur semuanya berjalan lancar..walaupun xde satu pun element/criteria penilaian saya dpt excellent.. Majority Good n 2 aspects sy dpt Satisfactory: future plan and my report organisation..haha..Memang terabur... sbb last minute (ni jangan ikut k! ^^,). But its ok lah, next time try and pray harder and smarter.

Dan seperti biasa amalan orang2 hebat dan beriman, sebaik sahaja lepas dapat berita gembira, kita digalakkan untuk sujud syukur atas setiap nikmat yang diberi. Ingat, dengan bersyukur, lagi bertambahlah nikmat yg ALLAH akan beri. Dan jangan lupa juga utk berdoa semoga ALLAH jaga hati kita untuk terus ingat Dia, terutamanya ketika kita tengah senang. Berjaga-jaga menjaga hati duhai diri dan rakan2. As usual, saya mmg biasa ada self reward, kali ni saya dah bantai borong buku kat Blackwell Oxford tadi..5 buku saya beli, and 1 untuk SV kesayangan (moga sunnah memberi hadiah ini terus hidup dlm kalangan kita). Juga mohon doa rakan2 agar hidayah ALLAH akan terus menyelusup masuk ke dalam jiwa SV and tutor kolej (Dr Richard Stone) saya.. Indeed dorang sangat2 baik... But again, ALLAH knows best.. Saya hanya mampu membawa imej Islam semampu saya.



Self Reward! Yeah I'm one happy man.. 

Sekian sahaja dari saya, moga perkongsian kali ini menyedarkan kita akan the Law of Nature..which is kalau nk senang, memang kena susah dulu, dan jalan dia mmg berliku (even cell and tissue dalam badan kita pon perlukan stress untuk be and get matured). Serta nasihat untuk diri sendiri, always bandingkan setiap perjuangan kita ini dengan perjuangan Nabi Muhammad saw dan para sahabat..yang mana perjuangan dan dugaan yang kita tempuh tak setanding mereka. Moga perjuangan, kepayahan dan kejayaan mereka terus menjadi motivasi buat kita untuk terus menjadi dan berusaha dengan lebih baik, sampailah ALLAH ‘kata’ kita ni layak untuk bersama mereka di Jannatul Firdaus, syurga tertinggi.. Ameen. Moga itu menjadi cita-cita kita teragong. Salam perjuangan buat sahabat yang dikasihi ALLAH sekalian.. =D

4 comments:

  1. ALhamdulillah congrats dari kami! One step closer to get the DPhil insya Allah. Can relate with my experience, kantoi dgn satu soalan yang sgt fundamental yet significant. Memang tak akan pupa sampai bila2. Panjang umur, kita jumpa masa konvo K Afi nanti ya. Eh jap, Boswells ada jual buku eh sekarang?

    Huge congratulations from K Afi, Abg Nazri, Omar and Imran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Afi!! Thanks sangat! =D Alhamdulillah, u know what, u success that I witnessed months ago do inspired me a lot. Thanks again. iALLAH will try my best for DPHIL iALLAH. Keep supporting us ya kak Afi.

      Hehe, tadi dah kena sound ngan Firwab, bila masa Boswells jual buku... Saya salah taip la kak..blackwell patutnye (corrected it already..hehe).

      Thanks again, iALLAH kita jumpa time akak convo nanti ek! =D (Kak, last time I've heard somewhere that for parents who want to nurture geniuses in their kids,puzzle kinda game will help alot... Terus saya teringat Omar..hehe)

      Delete
  2. Here some pats on ur shoulder bro! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suna! hehe..thnx indeed. Happiness of people around me also counted for this success to be something truly valuable. =D

      Delete